In het licht van de transitiemaatregelen ontwaar ik een begrijpelijke, maar onverstandige organisatiereflex. Wat we zien gebeuren is dat veel (jeugd)zorg- en welzijnsaanbieders alvast een voorschot nemen op de mogelijkheid straks voor de gemeente zorg te mogen uitvoeren door hun arsenaal flink uit te breiden en ook in de vijver van andere organisaties gaan vissen: “Nu nog niet, maar straks wel, hebben ook wij de expertise op andere doelgroepen zoals mensen met een licht verstandelijke handicap of ouders met een psychische stoornis. Natuurlijk hebben we allemaal generalisten in dienst, of zijn het toch specialisten? Kortom: Neem ons, neem ons voor al uw doelgroepen en wij garanderen nooit meer gezeik in de wijk.”
Heel concreet ondervinden gezinnen en professionals er nu al de gevolgen van. Een grote zorgaanbieder van jeugdzorg verplaatst inmiddels professionals (ook tegen hun zin) naar andere afdelingen van waaruit specifieke doelgroepen worden ‘geholpen’. Er wordt hard gewerkt aan een evenwichtige herverdeling van fte’s, span of control en caseload. De professionals zijn om organisatorische redenen genoodzaakt hun huidige cliënten over te dragen aan een collega… Wat clienten ervan vinden, zal vermoedelijk niet worden nagevraagd.
Voorlopig is het organisatiebelang dus nog wel even leidend. Alle goede bedoelingen ten spijt.
Deze maatregelen getuigen m.i. van bedrijfsbijziendheid. Een goed bedrijfskundig advies voor moderne succesvolle (kennis)organisaties in het publieke domein is uit deze reflex te blijven en vooral te zorgen dat je opvalt in dat waar je goed in bent. Dat je uitstraalt wat je publieke waarden zijn en waar jouw mensen zich onderscheiden door expertise en ervaring. Het is expertise waar je trots op bent. De expertise van de ander laat je bij de ander. Het huidige (jeugd)zorg landschap is absoluut niet geholpen met de snelle, ondoordachte vorming van enkele enorme (marktgerichte) organisaties die zogenaamd alles onder een dak hebben. Het brengt zelfs schade toe aan de transitiedoelen. Gezinnen worden per direct slechter in plaats van beter geholpen, Er is verspilling van veel tijd en geld en er is straks alleen nog te kiezen tussen de ene Jeugdenwelzijn BV of de andere Jeugdenwelzijn BV. Waarvan we dan mogen hopen dat ze goed worden bestuurd..
Voorlopig is het organisatiebelang dus nog wel even leidend. Alle goede bedoelingen ten spijt.
Deze maatregelen getuigen m.i. van bedrijfsbijziendheid. Een goed bedrijfskundig advies voor moderne succesvolle (kennis)organisaties in het publieke domein is uit deze reflex te blijven en vooral te zorgen dat je opvalt in dat waar je goed in bent. Dat je uitstraalt wat je publieke waarden zijn en waar jouw mensen zich onderscheiden door expertise en ervaring. Het is expertise waar je trots op bent. De expertise van de ander laat je bij de ander. Het huidige (jeugd)zorg landschap is absoluut niet geholpen met de snelle, ondoordachte vorming van enkele enorme (marktgerichte) organisaties die zogenaamd alles onder een dak hebben. Het brengt zelfs schade toe aan de transitiedoelen. Gezinnen worden per direct slechter in plaats van beter geholpen, Er is verspilling van veel tijd en geld en er is straks alleen nog te kiezen tussen de ene Jeugdenwelzijn BV of de andere Jeugdenwelzijn BV. Waarvan we dan mogen hopen dat ze goed worden bestuurd..